ПОЛОЖЕННЯ ПРО ПРОТИДІЮ НАСИЛЬСТВУ

СХВАЛЕНО

Рішенням педагогічної ради

від 28.08.2025 р.

ЗАТВЕРДЖЕНО

Директор гімназії

О. Шелепенко

ПОЛОЖЕННЯ

про запобігання та протидію насильству

та жорстокому поводженню з дітьми
в Рівненській гімназії №16

І. Загальні положення

1.1. Це Положення розроблене відповідно до Закону України «Про освіту», Закону України «Про повну загальну освіту», наказу Міністерством освіти і науки України від 28.12.2019 № 1646 «Деякі питання реагування на випадки булінгу (цькування) та застосування заходів виховного впливу в закладах освіти», «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)» (№2657-1111), на основі Типової програми унеможливлення насильства та жорстокого поводження з дітьми, затвердженої Міністерством освіти і науки України від 4 червня 2025 р. № 658, інших нормативно-правових та інструктивних документів.

1.2. Положення спрямоване на забезпечення функціонування ефективної системи унеможливлення будь-якого виду насильства та жорстокого поводження з дітьми, визначає систему заходів, спрямованих на запобігання, виявлення, інформування та реагування на випадки насильства, жорстокого поводження, булінгу, експлуатації дітей у Рівненській гімназії №16.

1.3. Дія Положення поширюється на всіх учасників освітнього процесу: учнів, працівників, батьків (законних представників), інших осіб, які перебувають у гімназії або контактують з дітьми.

ІІ. Основні терміни даного Положення:

У Положенні терміни вживаються у значенні, наведеному в Сімейному кодексі України, Законах України “Про охорону дитинства”, “Про запобігання та протидію домашньому насильству”, відповідно до закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)», від 18.12.2018 №2657-1111, інших нормативно-правових актах.

Булінг (bullying, від анг. bully – хуліган, забіяка) (цькування) - це діяння (дії або бездіяльність) учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого.

Типовими ознаками булінгу є:

  • систематичність (повторюваність) діяння;
  • наявність сторін – кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі;
  • наслідки у вигляді психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страху, тривоги, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого.

Види булінгу:

Людину, яку вибрали жертвою, намагаються принизити, залякати, ізолювати від інших різними способами. Найпоширенішими видами булінґу є:

  • фізичний (штовхання, підніжки, зачіпання, бійки, стусани, ляпаси, нанесення тілесних пошкоджень);
  • психологічний (принизливі погляди, жести, образливі рухи тіла, міміка обличчя, поширення образливих чуток, ізоляція, ігнорування, погрози, жарти, маніпуляції, шантаж);
  • економічний (крадіжки, пошкодження чи знищення одягу та інших особистих речей, вимагання грошей);
  • сексуальний (принизливі погляди, жести, образливі рухи тіла, прізвиська та образи сексуального характеру, зйомки у переодягальнях, поширення образливих чуток, сексуальні погрози, жарти);
  • кібербулінг (приниження за допомогою мобільних телефонів, Інтернету, інших електронних пристроїв).

ІІІ. Завдання Положення

  • забезпечення безпечного освітнього середовища, вільного від насильства;
  • формування у працівників гімназії відповідального ставлення до недопущення насильства та жорстокого поводження з дітьми;
  • поширення культури нульової толерантності до насильства та жорстокого поводження з дітьми у гімназії;
  • створення умов для вчасного інформування про випадки чи підозру на насильство;
  • визначення алгоритмів дій у випадку виявлення фактів насильства;
  • навчання персоналу та дітей способам захисту прав.

ІV. Повноваження директора гімназії:

Директор гімназії Шелепенко О.О. здійснює загальне керівництво реалізацією Положення про запобігання та протидію насильству та жорстокому поводженню з дітьми, а саме:

1. Затверджує Положення про запобігання та протидію насильству та жорстокому поводженню з дітьми відповідно до Типової програми.

2. Є відповідальним за реалізацію Положення, забезпечує його:

  • оприлюднення;
  • донесення змісту до всіх працівників гімназії, у тому числі до волонтерів, залучених спеціалістів, інших осіб, які контактують з дітьми;
  • виконання у межах усіх напрямів діяльності закладу.

3. Забезпечує дотримання політики найму працівників, яка включає:

  • перевірку кандидатів на наявність судимостей;
  • оцінку ризиків насильницької поведінки;
  • врахування рекомендацій і результатів співбесід щодо схильності до дотримання прав дитини.
  • Відповідно до статті 10 Закону України “Про охорону дитинства” не допускає до роботи осіб, інформацію про яких внесено до Єдиного реєстру осіб, засуджених за злочини проти статевої свободи та статевої недоторканості малолітньої особи.

4. Забезпечує навчання персоналу щодо запобігання насильству:

  • обов’язкові вступні інструктажі;
  • щорічні тематичні тренінги, семінари, інформаційні сесії.

5. Знайомить працівників гімназії із Положенням про запобігання та протидію насильству та жорстокому поводженню з учнями /ученицями до початку їх роботи з дітьми, але у строк, що не перевищує п’яти робочих днів із дня початку роботи.

6. Розглядає всі повідомлення (усні, письмові, електронні) про випадки або підозру на насильство у строк не більше однієї доби з моменту їх отримання.

7. Забезпечує функціонування механізму повідомлення, включно з можливістю анонімного звернення, та контроль за його ефективністю.

8. Невідкладно повідомляє уповноваженому підрозділу органу Національної поліції та службі у справах дітей у разі виявлення ознак насильства або жорстокого поводження з учнем/ученицею, а також вживає заходів відповідно до Порядку забезпечення соціального захисту дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах, у тому числі дітей, які постраждали від жорстокого поводження, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 червня 2020 р. № 585 “Про забезпечення соціального захисту дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах” (Офіційний вісник України, 2020 р., № 57, ст. 1779).

9. Сприяє залученню осіб, які стали учасниками інциденту, до відповідних програм (реабілітаційних, корекційних, освітніх тощо).

10. Організовує та забезпечує проведення:

  • просвітницьких заходів для дітей, працівників, батьків;
  • тренінгів, інтерактивних занять, виступів експертів тощо.

11. Взаємодіє із службами у справах дітей, центрами соціальних служб, закладами освіти, охорони здоров’я та іншими уповноваженими органами для оперативного реагування на випадки насильства та жорстокого поводження з дітьми.

V. Педагогічні та інші працівники гімназії у разі виявлення ознак насильства або жорстокого поводження з учнем/ученицею зобов’язані:

1. Вжити невідкладних заходів для припинення насильства або жорстокого поводження з дитиною;

2. Надати у разі потреби домедичну допомогу, викликати бригаду екстреної (швидкої) медичної допомоги та звернутися до уповноваженого підрозділу органу Національної поліції;

3. Повідомити директору гімназії та одному батьків або іншим законним представникам учня/учениці, яка вчинила насильство або жорстоке поводження, та учня/учениці, яка постраждала від насильства або жорстокого поводження, про виявлення ознак насильства або жорстокого поводження з дитиною.

VI.Психологічна служба (практичний психолог зокрема):

Організовує та забезпечує надання соціальних і психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які стали учасниками жорстокого поводження — як постраждалі, кривдники чи свідки, а також здійснює облік таких випадків і веде відповідну документацію відповідно до вимог цього Положення;

Впроваджує просвітницьку діяльність серед усіх учасників освітнього процесу шляхом проведення тематичних заходів, бесід і консультацій з метою розвитку навичок толерантного, ненасильницького спілкування, конструктивної взаємодії та запобігання агресивній поведінці.

VIІ. Заступник директора з навчально-виховної роботи:

Заступник директора з навчально-виховної роботи забезпечує системну реалізацію інформаційно-просвітницьких заходів з питань унеможливлення насильства та жорстокого поводження з дітьми, зокрема:

  • організовує інформування педагогічних працівників, батьків та здобувачів освіти з питань розпізнавання фізичного, сексуального, психологічного та економічного насильства;
  • координує проведення заходів із профілактики насильства серед дітей, формування ненасильницьких моделей поведінки та навичок врегулювання конфліктів;
  • забезпечує ознайомлення працівників з алгоритмами дій у разі виявлення або підозри на випадки насильства, а також з правовими нормами захисту прав дитини;
  • організовує роз’яснення порядку взаємодії з уповноваженими підрозділами Національної поліції та службою у справах дітей у разі виявлення фактів насильства або жорстокого поводження.
  • Забезпечує прозорість та інформаційну відкритість шляхом формування та оприлюднення на веб-сайті, розміщення в інформаційних куточках для батьків, здобувачів освіти інформацію та нормативно-правові акти з питань щодо унеможливлення насильства та жорстокого поводження з дітьми, план заходів, спрямованих на запобігання та унеможливлення насильства та жорстокого поводження з дітьми у гімназії

З метою реалізації зазначеного:

  • ініціює та залучає педагогічних працівників гімназії до участі та проведенні щорічних інформаційних кампаній, тематичних тижнів, конкурсі, інтерактивних заходів;
  • залучає педагогів до проведення тренінгів, ігор, рольових вправ щодо безпечної поведінки, прав дитини, розвитку емоційного інтелекту, толерантного спілкування;
  • сприяє впровадженню занять з медіації та формування правової обізнаності здобувачів освіти;
  • забезпечує співпрацю з психологами, соціальними працівниками, юристами, працівниками поліції, представниками громадських та державних структур для проведення профілактичних заходів і консультацій;
  • організовує використання мультимедійних матеріалів, презентацій, відео, інтерактивних платформ для доступного інформування учнів про неприпустимість насильства, шляхи захисту та допомоги.

VIІІ. Педагогічні працівники гімназії:

  1. Забезпечують безпечне освітнє середовище для здобувачів освіти під час освітнього процесу, що виключає:
  • будь-які форми фізичного, психологічного, сексуального, економічного насильства;
  • експлуатацію, насильство, дискримінацію за будь-якою ознакою;
  • вплив пропаганди, агітації чи іншого інформаційного впливу, що завдає шкоди здоров’ю або гідності дитини.
  1. Негайно інформують директора закладу освіти про випадки (або обґрунтовану підозру) насильства (цькування) щодо здобувачів освіти, працівників або інших учасників освітнього процесу, свідками яких вони стали особисто чи про які отримали достовірну інформацію.
  2. Сприяють директору у проведенні розслідування щодо випадків насильства та жорстокого поводження в гімназії, у межах своїх посадових обов’язків надають відповідну допомогу та інформацію.
  3. Виконують рішення та дотримуються рекомендацій комісії з розгляду випадків насильства (цькування), а також сприяють їх впровадженню в освітній процес.
  4. Здійснюють постійне спостереження за соціально-психологічним кліматом у класі/навчальному середовищі, виявляють ознаки конфліктних ситуацій, які можуть призвести до насильства, та вживають превентивних заходів.
  5. Проводять роз’яснювальну та виховну роботу з учнями, спрямовану на формування культури ненасильницької поведінки, взаємоповаги, емоційної компетентності, навичок безпечного спілкування та вирішення конфліктів.
  6. Залучають батьків або інших законних представників дитини до участі в профілактичних заходах, інформаційних сесіях, консультаціях щодо запобігання насильству та жорстокому поводженню з учнями та ученицями закладу.
  7. Проходять навчання з питань захисту прав дитини, запобігання насильству, булінгу, реагування на кризові ситуації відповідно до вимог Положення.
  8. Розробляють та/або поширюють інформаційні матеріали з питань унеможливлення насильства та жорстокого поводження з учнями/ученицями шляхом:
      • розміщення на інформаційних стендах гімназії, класних куточках, - ознайомлення дітей, їх батьків або інших законних представників учня/учениці з матеріалами щодо унеможливлення насильства та жорстокого поводження з учнями/ученицями у формі буклетів (листівок);
      • надсилання через батьківські, учнівські групи в месенджерах;
      • розміщення на офіційному веб-сайті гімназії та його сторінках у соціальних мережах;
      • проведення тематичних заходів, батьківських зборів для батьків або інших законних представників учня/учениці.
Accessibility menu
Contrast settings
Rozmiar czcionki
Letter spacing
Line height
Obrazki
Font
Reset the settings